A megosztani kívánt nevelési-oktatási
módszertani modell, innováció(k), az alkalmazott
jó gyakorlatok széles körű bemutatása |
Szlovák hét
Célkitűzések:
A
tanulók identitástudatának megerősítése, a szlovák nyelvhasználat
szükségességének megerősítése, a tanulók általános műveltségének és
érdeklődési körének bővítése, óvodai és iskolai tanulólétszám növelése. A régiónkban oktatott szlovák nyelv népszerűsítése, a
nyelvtanulás fontosságának erősítése. A térségünkben lakó emberek
informálása a szlovák nyelvoktatás helyzetéről, lehetőségeiről. A
szlovák nyelv, mint a régió egyik kiemelt nemzetiségi nyelvének
népszerűsítése, az emberek, tanulók meglévő tudásszintjének gyarapítása.
Tartalma:
A különböző programok szervezésével karácsonyi ünnepi hangulatot
teremtve szeretnénk feleleveníteni szűkebb lakóhelyünk szlovák népi
hagyományait és szokásait.
Résztvevők
köre:
Az intézmény valamennyi korosztályát –óvodásokat, általános és
középiskolásokat, kollégistákat, dolgozókat, valamint a nyugdíjas
pedagógusokat és dolgozókat is érinti.
Tevékenység formák:
Kiállítás, játszóházak,
karácsonyi díszek készítése, mézeskalácssütés az intézmény minden
tanulójának részvételével, Télapó délután, Mikulás Kupa
asztalitenisz verseny a régió szlovák nyelvet tanító iskoláinak
bevonásával, szlovák ételek készítése (brindzás haluska), szakmai
előadások (népszokások és hagyományok az alföldi szlovákoknál), Csabai
portré-beszélgetés a csabai szlovákság neves képviselőjével, szlovák
nyugdíjas pedagógusok találkozója, ünnepi műsor a nemzetiségek napja
alkalmából az iskola tanulóinak
közreműködésével.
Eredményessége:
A 20 éve megrendezésre kerülő rendezvénysorozat közkedvelt tanulóink
körében. Nagymértékben hozzájárul a tanulók és családjaik szűkebb
környezetének szlovák nyelvi hagyományainak megismeréséhez és
ápolásához. Intézményünk a régió iskolái között e tekintetben
egyedülálló szerepet tölt be.
Elektronikus intézményi tudástár
Intézményünk az Elektronikus Intézményi Tudástárat
(EIT) 2015-ben hozta létre, a hálózatunkról elérhető minden pedagógus
(óvoda, általános iskola, gimnázium, kollégium) számára. Az EIT
létrehozásának az volt a célja, hogy a nevelőtestület tagjai számára
tegye lehetővé a belső tudásmegosztást. A kollégák a különböző
továbbképzéseken megszerzett információkat, anyagokat (PPT-k) így a
közösségünk tagjaival is megosztják. Kialakítottuk az EIT szerkezetét a
könnyebb keresés kedvéért. Az EIT felületén megjelennek a szaktanárok jó
gyakorlatai is: feladatlapok, PPT-k, interaktív táblára készült anyagok,
vázlatok, publikációk és előadások.
Az
intézmény belső hospitálási rendszere A nevelőtestület 2015-ben vette át ezt a jó
gyakorlatot, és alakította át az intézmény sajátosságainak megfelelően.
Közösen megalkottuk a hospitálásokra vonatkozó saját etikai kódexünket
és az egységes formátumú hospitálási naplót. A belső hospitálások
rendszere összetett intézményünk minden pedagógusát érinti, az óvónők
bátran látogathatnak az iskolában és a kollégiumban is, ill. a
gimnáziumban tanítók is látogathatják a fejlesztő foglalkozásokat stb. A
látogatások a látogatott és látogató által közösen aláírt hospitálási
napló leadásával zárul. A hospitálások tapasztalatait az év végi
értekezleteken értékeljük. A belső hospitálási rendszer célja az egymástól való
tanulás, a rendszerben való gondolkodás elősegítése, a pedagógusok
egymás közti kommunikációjának fejlesztése. A hospitálások értékelésekor lehetőség van arra is,
hogy feltérképezzük a pedagógusok által alkalmazott módszertani
eljárásokat, objektív képet kapjunk a nevelőtestület módszertani
kultúrájának fejlődéséről.
„Ovi –
galéria” Óvodánk egyik hagyománnyá vált programja az
„Ovi-galéria.” Megrendezésére negyedévente kerül sor, egy-egy évszak
lezárásaként, amelyet az egyes csoportok felváltva szerveznek. Ezen a
szülők és gyermekeik számára szervezett programunkon először a
rendezvény szervezésért éppen felelős csoport az eltelt időszak magyar
és szlovák nyelvű zenei- és irodalmi alkotásaiból összeállított műsorral
köszönti az érdeklődőket. A megnyitót követően a paravánokon, a táblákon
és a vitrinekben az óvodás gyermekek által – az adott
időszakban/évszakban készített rajzokat, festményeket, kézműves
alkotásokat tekinthetik meg a résztvevők. Végül a rendezvény legnagyobb
idejét kitevő egységben a szülők és gyermekeik közösen élvezhetik az
éppen aktuális programot: játszóházat, közös kézműveskedést, táncházat,
sportdélutánt, vetélkedőket, nemzetiségi néphagyományok felidézését. A
közös élményeknek köszönhetően erősödött a családokkal való
kapcsolatunk, lehetővé vált, hogy a szülők nagyobb betekintést
nyerhessenek mindennapi munkánkba.
„Po
stopách EKO Panky a EKO Paľka” „Öko Panna és Öko Palkó nyomában” Óvodai nevelésünk meghatározó eleme a gyermekek
környezettudatos magatartásának formálása,
amelyet rendszeresen ismétlődő programokhoz kötődően alapozunk meg, majd
a mindennapok szokásrendszerébe beépítve erősítünk. Projektünk a
„Po stopách EKO Panky a EKO Paľka” „Öko Panna
és Öko Palkó nyomában” címet viseli, igazodva a tágabb környezetünkben
fellelhető fenntartható fejlődés szellemében szervezett események két
kabalafigurájához. Óvodánkban mi is fontosnak tartjuk, hogy folyamatosan
megemlékezzünk a kapcsolódó jeles napokról (Autómentes világnap,
Takarítási világnap, Energiatakarékossági világnap, Víz világnapja, Föld
napja), és mindazt, amit egy adott évben a környezettudatos
magatartásformálás érdekében „tanultunk”, rendszeresen átismételjük,
végül egy „Föld-napi fogadalom” keretében rögzítsük. A megfelelő
interiorizáció érdekében nagy hangsúlyt helyezünk ezek
betartásának következetes ellenőrzésére,
mindennapi támogatására: a szelektív hulladékgyűjtés, a takarékos
vízhasználat érvényesülésére, a
hulladék-hasznosítás jegyében végzett barkácsolásokra, illetve csak
azoknak a dolgoknak a felhasználására, amit a természet már
„elengedett”. Természetesen itt is jelen van a nemzetiségi létünkből
fakadó szlovák nyelv: a közlekedéssel kapcsolatos ismeretek bővítése
során; a helyes kézmosás menetének, mondókázással egybekötött játékos
elsajátításakor szlovák nyelven; annak megismertetésekor, hogy a tárgyak
eszközök miből, milyen anyagból készülnek; az udvartakarításhoz, kinti
munkákhoz szükséges eszközök megnevezésékor; Földünkről, a természet
kincseiről – különös tekintettel Szlovákia és Magyarország
vonatkozásában – való ismeretek szereztetésekor. A tapasztalásokat megerősítendően szabad időben is
számos, a környezettudatos magatartás formálását segítő tevékenységek
megvalósítására irányuló lehetőségeket szervezünk, megfelelő motiváció
biztosításával.
Egészségnap
Célkitűzések: Egészséges életkezdés és
gyermekkor biztosítása, tárgyi környezet egészségesebbé és
biztonságosabbá tétele, egészséges táplálkozás alapelveinek
elsajátítása, lelki egészségvédelem, személyiségfejlesztés, testmozgás
népszerűsítése, mozgáskultúra kialakítása, mozgásszervrendszeri
prevenció, családi életre nevelés. A szlovák nyelvi nevelés
megjelenítése a különböző tevékenységeken keresztül.
Tartalma:
Az egészséges életmóddal kapcsolatos életideálokat és értékeket
alakítunk ki komplex kommunikációs tevékenység során. Az intézmény
dolgozói egészségtámogató magatartásukkal a tanulói szocializációt
segítik elő. Fejlesztjük tanulóink önismeretét, együttműködési
készségét, ezáltal hozzájárulunk a reális énkép kialakulásához és a
reális értékrenddel való azonosulásuk fokozatos kialakításához.
Az egészségnevelés minden területén a prevenciót tartjuk elsődlegesnek,
a diákok életkori sajátosságaihoz igazított, megfelelő megközelítésű és
szakmailag korrekt kommunikációval elősegítjük az egészséges, pozitív
életvezetést.
Résztvevők
köre: Intézményünk óvodásai, tanulói,
kollégistái, szülők, hazai és nemzetközi testvérintézmények képviselői,
meghívott előadók.
Tevékenység formák:
Sporttevékenységek, ügyességi versenyek, salátakészítés, szlovák nyelvű
vetélkedők, közös hársfa - ültetés, szlovák nyelvű egészségvédelmi és
prevenciós előadások, kiállítások.
Eredményessége:
Várhatóan a tervezett programok helyes iránymutatást adnak a tanulóknak
a helyes és az egészséges életmódról, a mozgás és az egészséges
táplálkozás, a személyi higiéné fontosságáról, valamint a káros
szenvedélyek űzésének negatív hatásairól és következményeiről.
A program ellenőrzését és mérését a mindennapok tanulói magatartásában,
az étkezési szokások esetleges változásában, a káros szenvedélyek
mellőzésében kívánjuk realizálni.
A rendezvény pozitív hatásai az előbbiekben felsorolt témákban pozitív
előmenetel egy hosszabb folyamatot igényel. A megvalósult programokról a
méréseket osztályfőnöki órák keretében, kérdőívek formájában realizáljuk
és a tapasztalatok alapján alakítjuk ki a következő évi egészségnap
programját. |
Vissza a kezdő oldalra |